Yayınlanma Tarihi: 14 Mart 2012 Çarşamba

Çorum’da 'Lojistik Köy Kurma İmkanı’ Paneli Düzenlendi

Hitit Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, İktisat Bölümü ve İktisat Kulübü işbirliğiyle ‘Çorum’da Lojistik Köy Kurma İmkanı' konulu panel düzenlendi. Panele İktisat Bölümü öğrencileri Ezgi CÜREBAL, İsa ESER ve Selma BİTER konuşmacı olarak katıldı. Gülcan SANA’nın Oturum Başkanlığı görevini yürüttüğü panel Yrd.Doç.Dr. Diren ÇAKMAK danışmanlığında İİBF Konferans Salonu’nda gerçekleştirildi.

Kulüp Danışman Öğretmeni Yrd. Doç. Dr. Diren ÇAKMAK ve Kulüp Başkanı Caner GÜLER’in selamlama konuşması ile başlayan panelde ilimizde bir lojistik köy kurulması ele alındı. Köklü bir lojistik birikime sahip ilimizin ihracat hacminin göz önünde bulundurulması ile bir lojistik istasyon olmaktan çok öte bir kapasiteye sahip olduğu vurgulandı. Çorum OSB’de lojistik köy kurulması ve Çorum ilinin Samsun’un gölgesinden kurtulması girişimi için 2012 yılının ilimize tarihi bir fırsat sunduğu belirtilen panelde Samsun Lojistik Köyü Ana Planı'nda beş istasyondan biri olmak yerine Çorum’da lojistik köy kurulması önerildi ve “Çorum'un tarihi birikimi de, lojistik sektörünün parlayan bir üssü olmayı emretmektedir” denildi.

Lojistik köyün ulusal veya uluslararası düzeydeki nakliye, lojistik ve eşya dağılımı ile ilgili tüm faaliyetlerin muhtelif işleticiler tarafından yürütüldüğü belli bölgeler olduğunu ve bu köylerin genellikle metropollerin dışında farklı taşıma türleri bağlantılarına yakın olan bölgelerde olduğunu dile getiren konuşmacılar, lojistik köylerde, taşımacılık, depolama, elleçleme, konsolidasyon, ayrıştırma, gümrükleme, ithalat ve ihracat, transit işlemler, altyapı, sigorta ve bankacılık ile danışmanlık hizmetlerinin verildiğini bildirdi.

Lojistik köylerin avantajları, verilen hizmetler için gerekli altyapı gibi konulardan da bahseden İktisat Bölümü öğrencileri ülkemizde halen Edirne/Kapıkule, Konya, Tekirdağ/Çorlu, Antalya, İzmit/Gebze, Yozgat, Bursa/Gemlik, Hatay/İskenderun, Manisa, Mardin, Eskişehir, Kars, Denizli, Trabzon ve Malatya illerinde devlet veya özel sektör eliyle Lojistik Köy kurulmasının planlandığını dile getirdiler.

Panelde sunulan diğer öneri ve görüşler şunlardır:

Panelin amacı konumu itibariyle, Avrupa, Asya, Ortadoğu ve Afrika'nın transit geçiş merkezinde bulunan Türkiye'nin bulunduğu bölgede önemli bir lojistik üs olması ve dünya lojistik pazarından daha fazla pay alması hedefine ulaşmada, Çorum'un rolünün ne olabileceği üzerinde bir tartışma açmaktır. Çorum'un, Samsun Lojistik Köyü Ana Planı'nda beş istasyondan birisi olması yerine, Çorum'da lojistik köy kurulması gerekmektedir..

Bilindiği üzere, Orta Karadeniz Kalkınma Ajansı (OKA) Kalkınma Kurulu Başkanlığı görevi 18 Ocak 2012 tarihinde Hitit Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Reha Metin ALKAN tarafından yürütülmeye başlamıştır. OKA Yönetim Kurulu başkanlığını ise Çorum Valisi Nurullah ÇAKIR yapmaktadır. Şu halde, Çorum'un Samsun'un gölgesinden kurtulması için bu tarihi fırsat doğru değerlendirilmelidir.

Samsun'daki lojistik firmaların hiçbirinin uluslararası lojistik firma kriterlerine uymamakla birlikte; Samsun Limanı, Yeşilyurt Limanı ve Toros Limanı olmak' üzere üç adet limana ve ayrıca coğrafi konumuna bağlı genişleme alanına sahip olduğu vurgusuyla, Samsun'un, Karadeniz bölgesinde lojistik köy kurulması için uygun tek yer olarak, bölgesel lojistik pazarından en fazla payı hak ettiği iddiasının Çorum'un çıkarıyla bağdaşmadığı açıktır.

Örneğin, Çorum'da bir lojistik köy kurulması halinde, Ro-La (demiryolu ile TIR taşımacılığı) taşımacılığıyla, ilimiz; İslahiye (Hatay)-Abadah Limanı (Ürdün), Nusaybin-Bağdat-Basra Limanı'na (Irak), Kars-Tiflis demiryolu bağlantısı sağlanmak suretiyle, Avrasya demiryolları ağının bir üssü haline gelebilir. Kaldı ki, harita mühendisleri tarafından yapılacak ayrıntılı bir araştırmayla, yapım maliyeti düşük yeni bağlantı yolları düşünülebilir.

Şu halde, Çorum'un deniz ile bağlantısının bulunmaması nedeniyle, lojistik sektöründe Samsun'un arkasında konumlandırılması gayretleri mesnetsizdir. Öyle ki, Hititlerin, günümüzden 3.500 yıl önce, bahsi geçen güzergahları ticari ve askeri gerekçelerle kullanmış oldukları anımsandığında, Çorum'un tarihi birikimi de, Türk lojistik sektörünün parlayan bir üssü olmayı emretmektedir.

Ayrıca, Çorum'un lojistik firmaları bakımından köklü bir birikime sahip olduğu akla geldiğinde, Çorum'daki firmaların yurt dışına yaptıkları ihracat hacmi göz önünde bulundurulduğunda, Çorum'un bir lojistik istasyon olmaktan çok öte bir kapasiteye sahip olduğunu söylemek mümkündür. Kaldı ki, uluslararası lojistik kriterlerinin sağlanması bakımından jeodezi ve fotogrametri mühendisliğinin rehberliğine ihtiyaç duyulduğu hatırlandığında, örneğin TIR'ların ve yüklerin uydu ve radyo dalgaları ile tanımlama sistemiyle takip edilmesi, lojistik köyde inşa edilecek binaların etütleri gibi gereklilikleri akla geldiğinde, Hitit Üniversitesi Rektörü'nün jeodezi ve fotogrametri mühendisliği alanında Türkiye'deki önemli isimlerden birisi olduğu, Hitit Üniversitesi'nin Samsun 19 Mayıs Üniversitesi'nin yakalayamadığı bir şansı, İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) ile kardeş üniversite olma şansını elinde bulundurduğu göz önünde bulundurulduğunda; Çorum Organize Sanayi Bölgesi'nin (OSB) yanında, "Çorum Lojistik Köyü" kurulması ve Çorum'un Samsun'un gölgesinden kurtulması için girişimde bulunulması için 2012 yılının Çorum'a tarihi bir fırsat sunduğu açıktır.

Çorum'un sermaye birikimini artırmaya çalışan ve bunu çok zaman kamu desteği olmaksızın yapan, Çorum'daki iş çevrelerine, Kırıkkale-Samsun Demiryolu Projesi kapsamında demir yolunun 2017'de Çorum'dan geçecek olmasının lütuf gibi sunulması yanlıştır.

Türkiye'nin bulunduğu bölgede ve dünyada önemli bir lojistik üs olması amacının gerçekleştirilmesinde, Çorum'un etkin rol alması, Çorum'un Amasya ve Tokat'la kıyaslandığında dış ticaret hacmi bakımından sahip olduğu göreli üstünlüğüne layık olarak lojistik pazarından hak- ettiği payı alması ve Çorum'un Samsun'un gölgesinde kalmaması için gerekli adımların atılması şarttır.

HIZLI ERİŞİM

Instagram Twitter Facebook Youtube