Hitit Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, İktisat Bölümü ve İktisat Kulübü işbirliğiyle ‘Çorum Ekonomisinin Güçlü ve Zayıf Yönleri' konulu panel İİBF Konferans Salonu’nda gerçekleştirildi. Panele İktisat Bölümü öğrencileri Emine AVCI, Muzaffer TOPAL ve Durdu AHNİK konuşmacı olarak katıldı. Kulüp Başkanı Caner GÜLER ve Kulüp Başkan Yardımcısı Recep GÜNGÖR’ün katkılarıyla, Yrd. Doç.Dr. Diren ÇAKMAK danışmanlığında düzenlenen panelde Oturum Başkanı olarak Eda TANSIK görev aldı.
Panelde Hitit Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencileri Çorum ekonomisinin güçlü ve zayıf yönlerini ele aldı. Etkinlikte Çorum'un, 2023 yılına kadar 750 milyon TL'nin üzerinde bir kaynak aktarımının yapılacağı 15 marka kent arasında yer almayarak "Marka Kent Projesi" dışında kalmasının Çorum'un kaçırdığı büyük bir fırsat olduğuna değinildi.
Programda açılış konuşmasını yapan Oturum Başkanı Eda TANSIK, Hitit Üniversitesi İktisat Kulübü olarak Çorum'un "Marka Kent Projesi" dışında kalmasının Çorum'un kaçırdığı bir fırsat olduğunu düşündüklerini ifade etti. 2023 yılına kadar 750 milyon TL'nin üzerinde bir kaynak aktarımının yapılacağı 15 marka kent arasında Çorum'un neden yer almadığı veya Çorum'un karar alıcılarının bu konuda Çorum kamuoyunu neden aydınlatmadığı konusunun gündeme taşınması gerektiğini belirten TANSIK, bu 15 marka kentten birisinin Amasya olduğu akla geldiğinde, Orta Karadeniz Kalkınma Ajansı'nın (OKA) faaliyet alanındaki dört ilden Amasya'nın marka kent olarak belirlenmiş olması ve Çorum'un marka kent listesi dışında kalmasını anlamlandırmanın güç olduğunu ifade etti. Hitit uygarlığının başkenti sınırları içinde bulunduran Çorum'un marka kent olma fırsatını kaçırmış olmasını talihsizlik olarak değerlendirdiklerini vurgulayan Eda TANSIK, “Amasya dışındaki diğer 14 marka kenti saymak gerekirse bunlar; Adıyaman, Bursa, Edirne, Gaziantep, Hatay, Kars, Konya, Kütahya, Manisa, Mardin, Nevşehir, Sivas, Şanlıurfa ve Trabzon'dur” dedi.
Panelde Çorum ekonomisinin güçlü ve zayıf yönleri maddeler halinde şu şekilde sıralandı:
Çorum Ekonomisinin Güçlü Yönleri
Lojistik konumu ve lojistik köy kurmaya elverişli coğrafî yapı, ulusal ve uluslararası pazarda turizm potansiyeli (Hitit Uygarlığı), yerel ve ulusal marka ürünler, organik tarım potansiyeli, hayvansal gıdalara dayalı üretim potansiyeli, vasıfsız ucuz ve genç işgücü kaynağı, girişimcilik kapasitesinin varlığı, Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler (KOBİ) yaygınlığı (değişen üretim yapısı için avantaj), Organize Sanayi Bölgesi (OSB) potansiyeli, Üniversitenin AR-GE çalışmaları bulgularını sanayiye aktarma potansiyeli.
Çorum Ekonomisinin Zayıf Yönleri
İnovasyon (yenişimcilik) eksikliği, finansman kaynaklarına erişim eksikliği, kamu kurum ve kuruluşları arasında işbirliği ve eşgüdüm eksikliği, altyapı yetersizlikleri, yüksek düzeyde kayıt dışı istihdam, üretimde modern teknoloji kullanımının yaygınlaşmaması, kümelenme stratejisinin yeterince uygulanamaması, KOBİ'lerin yeni pazarlar bulmada yetersizlikleri, Orta Karadeniz bölgesindeki illerle (örneğin Amasya, Tokat, Samsun) rekabet, üretim faktörlerine ilişkin veri eksikliği (istatistiksel çalışmaların azlığı), Çorum'un göç verme olgusu, ortak iş yapma kültürünün eksikliği ve ortaklıklarda sürdürülebilirlik zafiyeti, aile şirketlerinin yaygınlığı ve geleneksel yönetim anlayışının terk edilmeyişi, reel para akışındaki aksaklıklar, kalite kontrol, standardizasyon, iş verimliliği analizleri gibi ekonominin zayıf yönlerini tasfiye edecek kanalları kullanmada isteksizlik, üniversite-sanayi işbirliğinin sistematik değil kesintili olması, akademisyenlerin Çorum ekonomisinin beklentisini karşılayacak projelere yönelmemesi, başarısız iş deneyimlerine dair değerlendirme yapma kültürünün gelişmemiş olması, Çorum iş yaşamında yağmacılık içgüdüsünün yaratıcılık içgüdüsünün yerini alması, Üniversitenin rehberliğinden istifade etme alışkanlığının yerleşmemiş olması.