Yayınlanma Tarihi: 14 Ekim 2015 Çarşamba

“Küresel Piyasaların Yeni Rekabet Araçları: İnternet ve Sosyal Medya” Konulu Etkinlik Gerçekleştirildi

Üniversitemiz ve Ticaret Sanayi Odasının iş birliğiyle “Küresel Piyasaların Yeni Rekabet Araçları: İnternet ve Sosyal Medya” konulu konferans Rektörlük Konferans Salonu’nda düzenlendi.  

Dr. Sertaç Doğanay'ın konuşmacı olarak katıldığı konferansa, Rektörümüz Prof. Dr. Reha Metin Alkan, Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Çetin Başaranhıncal, Kamu Hastaneler Birliği Genel Sekreteri Dr. Ömer Sobacı, İl Sağlık Müdürü Dr. İsmail Yücel, İl Milli Eğitim Müdür Yardımcısı Kadir Söngüt, Gazeteciler Cemiyeti Başkanı Şevket Erzen, Çorum Hitit Gazeteciler ve Yayıncılar Derneği Başkanı Birkan Demirci, sanayici ve iş adamlarımız, Üniversitemiz akademik personeli ile çok sayıda öğrencimiz katıldı. 

Saygı duruşunda bulunulması ve selamlama konuşmasının ardından Dr. Sertaç Doğanay, ilk olarak kısaca özgeçmişinden bahsederek kendi kariyerinin öğrencilere yol göstereceğini umduğunu söyledi.

Konuşmasına internetin kısa tarihinden başlayarak web sitesinin dünyada ilk kez 1991 yılında kullanılmaya başlandığına ve bu zaman dilimi içerisinde kat edilen mesafenin önemine işaret eden Dr. Sertaç Doğanay, arama motorlarının ziyaret edilen, gezilen ve arama yapılan bütün siteleri anlamlandırarak teknolojiyi kullanan şirketler olduğunu ifade etti.

İnternet ve sosyal medya araçlarının geçmişten günümüze kadar geçirdiği tarihsel gelişime değinen Dr. Sertaç Doğanay, 2001’de wikipedia, 2005’te youtube, 2006’da facebook ve twitter ile 2007’de akıllı telefonlarda internetin kullanılmaya başlandığı bilgisini vererek 2014’te 1.1 milyar web sitesi ve yine aynı yıl itibarıyla 1.3 milyar facebook kullanıcısı olduğu kaydetti. 

İnternetin gelişim hızının büyüklüğünü gösteren verileri açıklayan Dr. Doğanay, “50 milyon kullanıcıya ulaşmak için ne kadar süreye ihtiyaç var?” sorusunu cevaplandırarak “Televizyon 13 yıl, internet 4 yıl, ipod 3 yıl ve facebook’un ise 100 milyon kullanıcıya ulaşması için 1 yıl süre gerektiğini sözlerine ekledi.

Küresel reklam harcamalarına (Emarketer) değinerek digital ve tüm reklamların harcama oranlarını karşılaştırmalı olarak veren Dr. Doğanay,  İngiltere’de 2 ay önceki verilerde internet ve sosyal medyadaki oranın %50’yi geçtiğini, bu veriyi takiben Norveç, Çin, Danimarka, Hollanda, Kanada, ABD ve G. Kore’nin de yaklaşık oranlara sahip olduğunu, Türkiye’nin ise sanal reklam giderlerinin 2015’in ilk 6 aylık döneminde 662 milyon TL olduğunu kaydetti.

“Büyük Veri (big data) olarak adlandırılan halihazırda internette ziyaret edilen her sayfanın anlamlandırıldığı alan, internet kullanıcıları ile ilgili pek çok bilgiye ulaşılmasını ve analiz edilmesini sağlıyor. Bu açıdan bakıldığında sosyal medya görüldüğü kadar masum değil. Çünkü elde edilen veriler sadece ticari amaçla kullanılmıyor.” yorumunda bulunan Dr. Doğanay,  HealthMap’in salgın hastalıkların önceden tespiti ve önlem alınmasına imkân sağlayan sistem sayesinde birçok insanın hayatının kurtarılmasına yardımcı olduğunu ‘Ebola Salgını’nı örnek vererek anlattı.

Dr. Doğanay, “Üretim ve istihdâm açısından dünya öyle bir yere gidiyor ki internet üzerinden geliştirilen uygulamalar az maliyet ve personelle dünya çapında büyük gelir elde etme imkânları sunuyor. Bunun için iyi fikirlere ve doğru bir iş kurgusuna ve fona ihtiyaç var. Bu sayede çok daha kârlı bir işletme kurulabilir.” diye açıklamada bulundu. Günümüz bilgi çağında işletmelerde beden gücünün, kişi sayısının ve gayrimenkul sahibi olmanın artık güç ve kâr sağlama noktasında önemini yitirdiğini örnekler vererek anlatan Dr. Doğanay,  ünlü bir otelin çalışan sayısının 152 bin ve piyasa değerinin 25 milyon dolar olduğunu, diğer taraftan internet üzerinden çalışan ev kiralama sitesi Airnb’nin ise çalışan sayısının sadece 600 kişi ve piyasa değerinin ise 24 milyar dolar olduğunu söyledi.

“Teknoloji, çok hızlı büyüyor ve zaman geçtikçe daha da ucuzluyor. Dünyanın en değerli şirketlerinin gelir kapısı internettir. Türkiye'de her gün 4,6 saat internet kullanılıyor. Türkiye olarak bizler çok yoğun ve aktif bir şekilde sosyal medyayı kullanıyoruz” değerlendirmesinde bulunan Dr. Doğanay, “İnternet, bugünü ve geleceği kuşatan bir bilgi ağı haline geliyor. Yaşanan gelişmelere ayak uydurmak ve dijital pazarda yerimizi almak durumundayız.” dedi.

Türkiye’de internet aramalarının kullanımı hakkında veriler sunarak “Türkiye'de bir kişi Google'da ayda ortalama 250 arama yapıyor. Bu rakam günde ise en az 8 arama yapıldığı anlamına geliyor. Google'da yapılan aramalar çeşitli istatistikler sayesinde görülebiliyor. Arama trendlerine göre analizler çıkarılabiliyor.” şeklinde analizlerde bulunan Dr. Doğanay, dünyayı yöneten büyük gücün  ‘Google’ olduğunu ifade ederek Google aramalarının da göründüğü kadar masum olmadığını ve yapılan aramaların en az 2 ayda bir temizlenmesi tavsiyesinde bulundu.

Konferans soru-cevap kısmının ardından Dr. Sertaç Doğanay’a plaket ve ödül takdimiyle sona erdi.

Haberin videosunu izlemek için tıklayınız.


HIZLI ERİŞİM

Instagram Twitter Facebook Youtube