Yayınlanma Tarihi: 14 Mayıs 2015 Perşembe

Uluslararası Öğrenci Araştırma Projesi Raporu Tanıtım Etkinliği Gerçekleştirildi

Kalkınma Bakanlığı Kalkınma Araştırmaları Merkezi tarafından yürütülen Uluslararası Öğrenci Araştırma Projesi kapsamında hazırlanan  ‘Yükseköğretimin Uluslararasılaşması Çerçevesinde Türk Üniversitelerinin Uluslararası Öğrenciler İçin Çekim Merkezi Haline Getirilmesi’ araştırma raporunun tanıtım etkinliği, 13 Mayıs 2015 tarihinde Ankara’da gerçekleştirildi.

Proje raporu tanıtım etkinliğine Kalkınma Bakanı Cevdet Yılmaz, Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Başkanı Prof. Dr. M.A.Yekta Saraç, Kalkınma Bakanlığı Müsteşarı M. Cüneyd Düzyol, Planlama Uzmanı Fahrettin Kerim Kadıoğlu, Kalkınma Araştırmaları Merkezi Başkanı Emin Sadık Aydın, Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanı Doç. Dr. Kudret Bülbül, Üniversitemiz Rektörü Prof. Dr. Reha Metin Alkan ve birçok üniversitenin rektörü katıldı.

YÖK Başkanı: Uluslararası Öğrenci Sayısı 50 Bine Yaklaştı

Açılış konuşmasını Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Başkanı Yekta Saraç’ın yaptığı etkinlikte, Türkiye’de son üç yılda uluslararası öğrenci sayısında artış olduğunu belirterek "Uluslararası öğrenci sayısı son üç yılda iki kattan daha fazla artmış, 50 bin sınırına yaklaşmıştır. Aynı şekilde ülkemizdeki üniversitelerde yabancı uyruklu öğretim eleman sayıları da düzenli bir şekilde artış göstererek 3 bini geçmiştir” diye konuştu.

Saraç yaptığı konuşmada, uluslararasılaşma yükseköğretim kurumlarının kültürler arası diyalog, müzakere iletişimlerini arttırmak, araştırmak ve bilgiyi paylaşmak suretiyle dışa açılmak için kullandıkları bilim dünyasında etkin araçlardan biri olduğunu vurgulayarak “Uluslararasılaşma bütün dünyada olduğu gibi ülkemizde de yükseköğretimin temel unsurunu yüklenmiştir, öyle de olmalıdır. Yükseköğretim alanınız sayısı 193’ü bulan yükseköğretim kurumu 6 milyona yaklaşan öğrencisi, 150 bine yakın öğretim elemanı ile her geçen gün küresel platformda gün geçtikçe daha da rekabetçi hale gelmekte” şeklinde konuştu.

Saraç araştırmalarla ilgili şunları söyledi: “2014-2015 eğitim-öğretim verilerine göre üniversitelerimiz en fazla Azerbaycan, Türkmenistan, İran, Afganistan, Kırgızistan ve Yunanistan’dan öğrenci çekmekte. Ayrıca üniversitelerimizde ABD, Azerbaycan, Suriye, KKTC, Almanya öğretim elemanı da faaliyet göstermekte.” Raporda da vurgulandığı üzere, yükseköğretime dahil olan uluslararası öğrenci ve öğretim elemanları, ülkemizin akademik birikimine önemli katkı sağlıyor. Bunun yanında doğrudan veya dolaylı olarak ekonomik, sosyal ve kültürel alanlarda sağladığı faydalar bulunuyor.”

Uluslararası öğrenci ve eğitim elemanlarının Türkiye’ye akademik anlamda bilime katkı sağladığının altını çizen YÖK Başkanı “Bunun yanında dolaylı veya doğrudan sağladığı faydalar bulunmakta. Yüksek Öğretim Kurulu olarak uluslararası öğrenci ve öğretim elemanları için üniversitelerin çekim haline getirilmesi amacıyla girişim ve desteklerde bulunmaktayız. Hedef ve vizyonumuz doğrultusunda çeşitli ülkelerin mercileriyle anlaşma ve mutabakat anlaşma imzalama suretiyle Tunus’la anlaşma imzaladık. Öğrenci ve öğretim üyesi dolaşımına zemin hazırlamaktayız. Bu amaçla ziyaret ve görüşmeler gerçekleştirmekteyiz” dedi.

YÖK olarak uluslararası öğrenci ve öğretim elemanları için üniversitelerin ‘çekim merkezi’ haline getirilmesi amacıyla çeşitli destek ve girişimlerde bulunduklarını belirten Prof. Dr. Yekta Saraç, ülkelerle imzalanan anlaşma ve mutabakat zabıtlarıyla öğrenci ve öğretim üyesi dolaşımına zemin hazırlandığını ifade etti.

‘Mevlana Değişim Programı’nın da 2011’den bu yana artan birikim ve deneyimle devam ettiğine vurgu yapan YÖK Başkanı Saraç, ‘Study in Turkey’ portalının da daha etkin bir şekilde hizmet verdiğini dile getirdi.
Üniversitelerle “Yükseköğretimde Uluslararasılaşma” koordinasyon toplantıları gerçekleştirdiklerini bildiren Prof. Dr. Saraç, birçok üniversitede, uluslararası öğrencilerin sorunlarıyla doğrudan ilgilenmek amacıyla ‘Uluslararası Öğrenci Ofisleri’nin kurulduğunu da belirtti.

Kalkınma Bakanlığı Müsteşarı Cüneyd Düzyol ise 10’uncu Kalkınma Planı’nda birinci ve en temel eksenin ‘eğitim’ olduğunu ifade ederek Türkiye’ye 2000’li yılların başlarında gelen uluslararası öğrenci sayısının 16 bin civarındayken, bu rakamın 2013-2014 eğitim öğretim yılında 48 bin 183’e ulaştığını aktardı. Raporda, Türkiye’de eğitim gören uluslararası öğrencilerin yakın coğrafyadaki ülkelerden geldiklerinin görüldüğünü aktaran Düzyol, şöyle konuştu:

“Türkiye’ye en çok öğrenci gönderen 5 ülke; Türkmenistan, Azerbaycan, İran, Afganistan ve Suriye’dir. Bu ülkelerden gelen öğrenciler, Türkiye’deki toplam uluslararası öğrencilerin yüzde 46’sını oluşturuyor.  UNESCO verilerine göre, dünyada yurtdışına en fazla öğrenci gönderen ilk 5 ülke Çin, Hindistan, Güney Kore, Almanya ve Suudi Arabistan’dır. Bu ülkelerden 1,2 milyonu aşkın öğrenci, üniversite eğitimini almak için başka ülkelere gitmektedir. Ancak, bu ülkelerden 2013-2014 eğitim döneminde Türkiye’ye gelen öğrenci sayısı, sadece bin 452’dir. Bu sayı, ülkemizin bu ülkelerden aldığı payın, potansiyelin altında kaldığını açıkça gösteriyor.”
İslam İşbirliği Teşkilatı üyeleri arasında en fazla öğrenci çeken ülkenin Malezya olduğunu bildiren Cüneyd Düzyol, Türkiye’nin ise Tayland ve Kırgızistan’dan sonra 4’üncü sırada olduğunu ifade etti.

Rapora ulaşmak için tıklayınız.

Proje hakkında detaylı bilgi almak için tıklayınız.

 

HIZLI ERİŞİM

Instagram Twitter Facebook Youtube